Aki megteheti, inkább lakásba fekteti a pénzét, mint autóba
Több mint tíz százalékkal nőtt az új autók eladása májusban a tavalyi év azonos időszakához képest. A bővülés elmarad a szakma várakozásaitól. Közben folytatódik a külföldi használt autók Magyarországra áramlása, amely nem feltétlenül tesz jót a hazai gépkocsiállomány korának, amely bár egyre kisebb mértékben, de évről évre növekszik.
A gépjárművek állapotáról, a piac helyzetéről és a magyarok vásárlási szokásairól a Kossuth Rádió A nap kérdése című műsorában beszélgettek szakértők.
Több tényező dolgozik az autóeladások ellen
Százhatvanezer új személyautó eladását várták a gépjármű-kereskedők 2019-ben, aminek az eloszlása az egész évet nézve nem egyenletes. Úgy tűnik, hogy év végére megközelítheti ezt a számot a tényleges eladások mennyisége, ezzel 2008 óta először nőhet az eladások száma, nagyjából mostanra éri el a piac a 2008-as szintet – közölte Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető igazgatója, aki nagyjából 154 ezer eladott gépjárműre számít decemberig.
A vártnál gyengébb bővülésről Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke azt mondta: akik megtehetik, hogy lakásba fektessék a pénzüket, inkább ingatlant vásárolnak, hiszen a gépjárművek használatát akár évekkel is ki lehet tolni.
Arról is beszélt, hogy a károsanyag-kibocsátás miatt 2018 szeptemberétől új szabályozás lépett életbe, amire nehezen készültek fel a gyártók, ami szállítási anomáliákkal járt. A gyors változások miatt több gyártónál is jelentősen csökkent a paletta.
Az elektromos autók piaca jóval szűkebb
Gablini megjegyezte: a nagycsaládosok támogatása miatt sokan kivárnak az új, jellemzően hétszemélyes autók vásárlásával. A szalonforgalom ugyan nagy, de július elejéig biztosan nem kötnek majd új szerződéseket, hiszen először az állami támogatást kell megpályázni az arra jogosultaknak.
Hogy ténylegesen mekkora az érdeklődés, az csak szeptemberben lesz igazán látható – tette hozzá Erdélyi Péter.
Az elektromos autók állami támogatásáról Gablini azt mondta: ennek volumene jócskán eltér a belsőégésű motorokétól, de az értékesítések száma minden bizonnyal eléri a tervezett 1000-1500 darabot az év végéig. Hozzátette: akár egyéves, hosszú várakozási idő jellemzi az igényléseket.
Mivel az elektromos autók bekerülési értéke magas, így szegmentált piacról van szó – jegyezte meg.
Erdélyi azt is hozzátette: az adminisztráció igen problémás, a márkakereskedések akár féléves késéssel kapják meg a szerződött partnertől a pénzt, ami jelentősen visszaveti a program sikerességét.
Megjelent a vásárlói tudatosság
Magyarországon a többi országhoz képest viszonylag nagy az SUV-k, azaz az utcai terepjárók aránya, a legtöbben azonban alsó-középkategóriás gépjárművet vesznek, árkategóriát tekintve pedig a magánszemélyek leggyakrabban 3–6 millió forint között, a vállalatok pedig ennél magasabb áron vesznek autót – fogalmazott Erdélyi Péter.
A céges eladások vannak túlsúlyban, de a vásárlások több mint 40 százalékát már a magánszemélyek bonyolítják le – közölte Gablini.
Erősödik a magánszektor és egyre jellemzőbb a tudatosság is a magánszemélyeknél, például a károsanyag-kibocsátás terén vagy a jármű teljes élettartamát és annak várható költségeit figyelembe véve választanak a kínálatból. Már nem az a fontos az emberek számára, hogy olcsó legyen a gépjármű, így megszűnőben van a piac szétszakadása, azaz nem csak nagyon olcsó és nagyon drága autókat vásárolnak – fogalmazott.
Elmondta: a közlekedő embereket megpróbálják pozitívan motiválni, és sok újdonság van megjelenőben, ami a jövőben átalakíthatja a mobilitást.