Jump to content

Betör a munkahelyekre a metaverzum, szintet lép az AI

2021. 12. 24. 11:19

Míg idén másfél billió dollárt költöttek a cégek a digitális transzformációra világszerte, előrejelzések szerint jövőre 1.800 milliárd, 2025-ben pedig már 2.800 milliárd dollárnál állhat meg a mérleg. A szinte felfoghatatlan méretűre dagadt IT-büdzséket jórészt a koronavírus-járványra adott kényszermegoldások pörgetik, a fejlesztések fókuszában pedig a távmunka, a kiberbiztonság és az egészségmegőrzés áll. De néhány olyan izgalmas újdonság is betörni készül a vállalati tech-trendek közé, mint a metaverzum vagy a kreatív mesterséges intelligencia.

A Protechtor szakértői összegyűjtötték a legvadítóbb innovációkat, melyek megváltoztathatják a mindennapjainkat a következő évtizedben.

A Gartner jelentése szerint szinte minden IT-szegmensben növekedtek a költések 2021-ben a megelőző évhez képest. Valószínűsíthetően ez leginkább a vírushelyzetre reagálás, és különböző techeszközökre, vállalati szoftverekre fordították a legtöbbet a cégek. Ennél azonban fontosabb változások is kiolvashatók a globális elemzésekből.

„A számok arról tanúskodnak, hogy a technológiai innovációk katalizátorai már nem kizárólag az IT-osztályok és a fejlesztő kollégák, hanem egyre több projekt és pénzügyi támogatás érkezik az üzleti elemzők és a menedzsment oldaláról. Ez fontos előrelépés, mert azt mutatja, hogy a cégek gondolkodásában végre a megfelelő helyre került a digitalizáció, mint a piaci sikerek és a hosszú távú versenyképesség záloga” – mondta Laczkó Gábor, a Protechtort szervező Braining Hub alapító-ügyvezető igazgatója. A Protechtor arra törekszik, hogy a közösség erejével, a szakértők összefogásával támogassa a tudásáramlást.

Miközben komoly fejtörést okozott a pandémia a gazdasági szereplők számára szerte a világon, a digitalizációs törekvések terén valóságos robbanás történt az elmúlt időszakban. A legtöbb vállalati fejlesztés éppen erre reagálva született: bővültek a felhőszolgáltatások, hogy ki tudják szolgálni az otthonról dolgozó kollégák tömegeit, erősödtek az IT-biztonsági rendszerek a cégek adatvagyonának védelmében. Továbbá számos applikáció, belső kommunikációs platform jött létre, mely a széttöredezett szervezetek munkáját segítheti a hibrid munkavégzés során.

Ugyanakkor több izgalmas trend is megjelent a cégek fókuszában, melyek akár már a sci-fi-be illő jövőnk felé vezető lépéseket is jelenthetik.

Nézzük, mivel foglalkoznak majd 2022-ben a vállalati technológiák úttörői!

Szárnyait bontogatja a metaverzum

Habár most még elsősorban a Facebook közelmúltbeli bejelentése miatt ismerjük leginkább a metaverzum kifejezést, már a vállalati szféra is foglalkozik a virtuális valóság-alapú megoldásokkal. Vajon milyen lehet részt venni egy megbeszélésen távolról, egy mesterséges VR tárgyalóban és úgy prezentálni ötleteinket, mintha fizikailag is jelen lennénk? Leáldozóban van a Zoom és a Teams csillaga? Hamarosan kiderül.

Már kreatív feladatokat kap a mesterséges intelligencia

Egyre több helyen találkozhatunk a generatív AI térnyerésére vonatkozó előrejelzésekkel: a technológia alapja az, hogy két, egymástól tanuló mesterséges intelligenciát eresztenek össze, így már nemcsak létező szövegek, fotók vagy videók digitalizálására lesznek képesek, hanem teljesen új tartalmakat hozhatnak létre. Nem nehéz belátni, hogyan forradalmasíthatja például a mérnöki munkafolyamatokat az AI, ha egy 2D-s alkatrésztervből pillanatok alatt egy új, 3D-s modellt generál.

Döntő tényező lesz az analitika – szó szerint

A mesterséges intelligencia kínálta lehetőségek kiaknázására irányul az AI bevetése a szervezeti döntéshozatali folyamatokban. A technológia segítségével a bekerülő adathalmazból elemzések és modellek készíthetők, de még a különböző szcenáriók kimenetele is megjósolható. Ezzel nemcsak a szubjektív tényezők küszöbölhetők ki a döntéseknél, de a vállalatok is sokkal könnyebben alkalmazkodhatnak a bizonytalan üzleti környezethez a gyorsan lefuttatható prognózisoknak köszönhetően.

Még mindig az adatok

A Big Data továbbra is óriási értéket és pótolhatatlan információforrást jelent majd a cégeknek, viszont nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a benne rejlő lehetőségek kiaknázására, a végeláthatatlan adathalmazok rendszerezésére. Hogy megláthassák az igazán fontos összefüggéseket és hatékonyan állíthassák az üzleti lépések szolgálatába az összegyűjtött információkat, minden eddiginél fejlettebb adatfeldolgozó platformokra lesz szükség.

100%-ban érintésmentes ügyfélkiszolgálás

Számos szolgáltató kezdi feltérképezni azokat a technológiai megoldásokat, melyek lehetővé tennék a teljes mértékben digitális ügyfélélményt, így az interakciók gyakorlatilag egy nyilvános felhőn keresztül mennének végbe, személyes találkozásra és fizikai kontaktusra pedig egyáltalán nem lenne szükség. Versenyképesség, költségoptimalizálás, csökkenő idő- és erőforrásigény – csak néhány előny, melyet a fejlesztés biztosíthat a vállalkozások számára.

 

(Forrás: penzugyguru.co.hu/Fotó: pixabay.com)